Förändring

Jag har jue förändrats en hel del det senaste året så tänkte att jag här skulle berätta lite om det. Jag har haft en blogg som jag har skrivit om det mer detaljerat om någon är intresserad den heter Ewelyns vikt kamp bara kika om ni känner för det =)

När jag var liten var jag rätt smal och såg ut som vilken normal tjej som helst.

Skulle tippa på 6 år på detta kortet med min morfar R.I.P <3

 Men något hände under skoltiden som gjorde att jag började gå upp i vikt. Först handlade det så klart om puberteten då går många tjejer upp i vikt. Men i högstadiet kom läkarna fram till att det var något som inte stod rätt till. Fick gå på en massa utredningar och hemska provtagningar. Till slut kom man i alla fall fram till att jag har Struma vilket i korta drag innebär att min sköldkörtel inte producerar tillräckligt med hormon för att förbränna det jag får i mig. Fick medicin för det och lyckades med det stanna viktuppgången. Var överviktigt hela gymnasiet men brydde mig inte så mycket om det. Jag mådde bra och struntade fullständigt i vad andra tyckte å tänkte om mig. Jag hade mina vänner och dom stod bakom mig i allt älskar dom för det =)

Hoppar över några år som inte är så väsentliga i historien. Fick barn 2005 och 2007 vilket i sig gjorde att jag gick upp mer i vikt som sen inte försvann efter förlossningar. Började själv känna att jag inte längre orkade vara så kraftigt överviktigt har jue faktiskt nu två underbara döttrar att tänka på också. Prövade alla möjliga metoder man kan komma på för att gå ner i vikt men ingenting fungerade till slut i början på sommaren 2008 gick jag till vårdcentralen och bad om hjälp. Fick pröva olika mediciner som inte heller fungerade. Då togs beslutet att skriva en remiss till Danderyds sjukhus och överviktsenheten där. Fick i augusti 2008 ett samtal från sjukhuset där dom meddelade att jag nu stod uppskriven på väntelista för att få träffa en läkare om en eventuell gastric bypass. 9 månaders väntetid talade man om för mig. Bra tänkte jag då har jag verkligen tid på mig att fundera ut om detta verkligen är vad jag vill. I februari 2009 kom då kallelsen till läkaren på Danderyd. Jag åkte dit med öppet sinne hade i ärlighetens namn fortfarande inte bestämt mig för om detta var vad jag ville. Träffade läkaren 11:e februari 2009 och han informerade mig efter diverse undersökningar att jag var kvalificerad för en GBP (gastric bypass) om jag ville. Fattade beslut där att ja varför inte vill jag orka med mina barn och leva tillräckligt länge för att få se dom växa upp å få egna barn så gör ja de här nu. Läkaren meddelade mig att det var en väntetid på 3 månader till operation och ja tänkte att bra då hinner jag omvärdera mitt beslut ett par gånger och diskutera igenom det med familj och vänner. 17:e mars 2009 träffade jag dietisten på Danderyd där dom berätta lite om vad man kunde förvänta sig efter operationen i matväg.

16:e april 2009 kom jag hem efter jobbet och då låg det ett jättestort kuvert på hallgolvet

Kallelsen :s

Satte nästan hjärtat i halsgropen när jag såg detta tjocka kuvert.

Den ena kallelsen i kuvertet var till samtal med sjuksköterska för att förberedas på vad man kan förvänta sig av operationen. Denna träff skulle äga rum den 22:a april 2009 gissa om jag var nervös när den dagen närmade sig. På detta möte fick jag veta att man kunde räkna med en viktnedgång på 70% av övervikten vilket jag snabbt räknade ut inte skulle göra mig besviken skulle ändå väga bra mycket mindre än va ja gjort på flera år.
Narkosläkaren träffade jag samma dag då gick vi bland annat igenom mina problem med ryggen som ja får när jag ligger still på rygg för länge och olika allergier.

Den andra kallelsen i de tjocka kuvertet var för operation. Fick operationsdatumet satt till 13:e maj 2009

Ja så här såg man ut innan operationen vägde då 118 kg :s

Jag råkade ut för lite problem längs vägen. Fick akut opereras för bråck två gånger under 2009 första gången 15:e juli och andra gången 25:e september. Men sen dess har resan varit smärtfri.

Nu har det gått ett år å lite till sen jag opererades och har gått ner 54 kg vilket är 84,375% av övervikten. Det är också mer än dom trodde att jag skulle gå ner på sjukhuset innan operationen. Jag är riktigt stolt över mig själv och jag förstår varför ingen av mina gamla vänner känner igen mig längre.


Så här ser ja nu ut

Nu väger jag 64 kg och går fortfarande ner i vikt. Men inte lika mycket och det märks inte längre. Det som är kvar nu är att vänta på en kallelse till återbesök så att läkarna får kolla att allt ser okej ut efter alla operationer och göra en bedömning om min överskottshud ska tas bort tänkte försöka få till att dom ska skriva en remiss till plastik kirurgen för en medicinsk skönhetsoperation. Vilket innebär att jag kan få min överskottshud bortopererad utan att skuldsätta mig själv. Samt få brösten fixade för efter alla kilon som försvunnit har även dom försvunnit. Kvar finns endast två russin :s

Fråga gärna om det är så att ni är nyfikna och vill veta något =) puss å kram alla over and out :p


Kommentarer
Postat av: Fanny

Snacka om skillnad! Det måste ju kännas hur skönt som helst att jämföra de där två bilderna.

2010-07-05 @ 20:11:56
URL: http://fnozie.blogg.se/
Postat av: Girly

Du är värdens snyggaste pöss Girly

2010-07-05 @ 20:21:28
URL: http://girlysworld.blogg.se/
Postat av: madde

oj vilken skillnad..när gjorde du operationen?

2010-08-25 @ 12:31:47
URL: http://frumaddis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: